حسينيه و خانه اميني ها در قزوين


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 2 خرداد 1396
بازدید : 37
نویسنده : rahnama-safar

يكي از خانه‌هاي زيبا و اعياني در قزوين حسينيه و خانه اميني ها است كه توسط حاج محمد رضا اميني از اعيان تجار قزوين در غرب رودخانه دزج ساخته شد.اين بنا بعدها در زمان پهلوي اول، رودخانه پر شد و خيابان مولوي به جاي آن احداث شد. حسينيه  اميني‌ها از جمله نمونه‌اي كامل و زيبا از خانه‌هاي قزوين است.
حسينيه و خانه ي اميني ها متعلق به ”حاج محمد رضا اميني” از تجار معتبر بود و در سال ۱۲۷۵ هـق بخشي از آن وقف حسينيه شد. تالار جنوبي با 9 دهنه ارسي و شيشه‌هاي رنگي از شاهكارهاي هنري است. سقف تالارها داراي نقاشي، آيينه كاري، رَف‌هاي (طاقچه) كاسه‌اي مزين، گچبري و گره بندي چوبي است. در زير تالار سردابه، زيرزمين، شربت‌خانه و … قرار دارد. بخش‌هاي ديگر اين خانه از تزيينات ساده‌تري برخوردارند. آنچه كه امروزه از اين خانه به جاي مانده، داراي چهار حياط و فضاهاي مختلف در دو طبقه همكف و زير زمين است.
اين ساختمان در سال ۱۲۷۵ هجري قمري بنا شده و در آن زمان مبلغ چهل و هشت هزار تومان صرف ساخت آن شد. زيباترين قسمت خانه، كه هر ساله پذيراي گردشگران زيادي است،  از سه تالار كه به موازات يكديگر از شرق به غرب ا ست، قرار گرفته و به وسيله ارسي‌هاي زيبايي تشكيل شده است كه در ميان دو حياط شمالي و جنوبي قرار دارد. تالارها داراي ارسي‌هاي  بسيار زيبايي بوده كه در هنگام روضه خواني با بلند كردن آن‌ها، هر سه تالار يكي مي‌شوند و محوطه سرپوشيده بزرگ و آيينه‌كاري زيبايي تشكيل مي‌دهند. وسط تالار بزرگ چهلچراغ آويخته شده و فرش‌هاي تالار يك تخته و عتيقه بوده‌ است. مرحوم حاجي محمدرضا اميني براي خيرات و مبرات در سال ۱۳۰۳ ه.ق دهاتي را براي روضه خواني در ايام محرم و اطعام مساكين در محرم و صفر  وقف اين حسينيه كرده است.
فرش‌هاي دستبافت تالارها همگي يك دست و يك تخته و همگي با نقش و طرح‌هاي اصيل و عتيقه هستند. در زير تالارها سردابه، زير زمين، شربت خانه، انبار و دستشويي قرار دارد كه از سه سمت به حياط‌هاي شمالي و جنوبي مرتبط مي‌شود. اين بنا همچنين واجد تزيينات نقش برجسته در آزاره هاي سنگي در حياط شمالي و جنوبي مي باشد.برخي معتقدند حمام تاريخي صفا كه در نزديكي اين بنا قرار دارد،متعلق به خاندان اميني‌ها بوده است.
خانه‌ي اميني‌ها نه تنها نمونه‌ي زيبايي از معماري خانه‌هاي قزوين است بلكه نمونه‌ي زيبايي از حفاظت خانه‌اي تاريخي در بافت تاريخي شهري است كه بسيار نزديكي  با نوع زندگي مردمان آن منطقه و يا محله را دارد و نيز نمونه‌ي كاملي از حرمت گذاري به خانه‌اي زيبا مي‌باشد كه همه ساله پذيراي ميهمانان زيادي است.

منبع: سايت راهنماسفر




:: موضوعات مرتبط: راهنمای گردشگری ایران , ,
:: برچسب‌ها: حسينيه و خانه اميني ها در قزوين , گردشگري در قزوين ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








راهنمای سفر و گردشگری - طبیعت گردی در ایران - جاذبه های گردشگری و توریستی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

RSS

Powered By
loxblog.Com